زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه

زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه می‌پردازیم.

زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه | بذرها، با توجه به نوعشان، زمان‌های متفاوتی باید کاشته بشوند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

شرایط محیطی گلخانه متفاوت از دیگر محیط‌های رشد بوده. بنابراین بذرهایی که برای رشد در گلخانه مناسب هستند نیز با دیگر بذرها، متفاوت خواهد بود و به آن‌ها بذرهای گلخانه‌ای گفته می‌شود.

 

بهترین زمان کاشت برای بذر انواع محصولات

 

1.سبزیجات

 

با نزدیک شدن به فصل بهار مناسب‌ترین زمان برای کاشت انواع سبزیجات فرا می‌رسد و افراد و کشاورزان زیادی شروع به کاشت بذر سبزیجات می‌کنند. کاشت سبزیجات در فصل بهار دلایل مختلفی دارد؛ برای مثال، وجود هوای گرم و روزهای طولانی که نیاز گیاهان برای رشد را تامین می‌کند. اهمیت زمان کاشت بذرها به این دلیل است که در صورتی که زودتر یعنی در دل فصل زمستان بکارید، ممکن است توسط سرما، و یا باران و برف از بین برود .

اگر بعد از شروع فصل بهار، اقدام به کاشتن آن‌ها کنید ، بذرها به خوبی نمی‌توانند از گرمای هوا استفاده کرده و محصولات خوبی نخواهید داشت .

در فصل زمستان، برای کاشت بذرها می‌توانید از روش نشاء و سینی‌های کاشت نشاء استفاده کنید.

 

زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه

 

 

2.کشت گلخانه‌ای توت فرنگی

 

برای کاشت توت فرنگی در محیط گلخانه‌ای می‌توان مانند زعفران از روش کاشت نشاء استفاده کرد و هم می‌توانیم برای کاشت از بذر توت فرنگی استفاده کنیم. البته این نکته قابل ذکر است که کاشت بذر در مقایسه با روش نشاء قیمت به صرفه‌تری دارد. اما به کارگیری روش نشاء مزیت‌های به خصوص خود را دارد که یکی از آن‌ها این است که باعث صرفه جویی در مصرف آب و زمان شما می‌شود.

زمان شروع کاشت بذر این میوه اصولا در ماه آذر یا در ابتدای فصل بهار می‌باشد. بوته‌های توت فرنگی به گونه‌ای هستند که شما می‌توانید به دفعات مختلف تا چند بار از آن محصول برداشت نمائید.

 

[زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه

 

 

3.کشت گلخانه‌ای هندوانه، طالبی، خربزه

 

هندوانه، خربزه و طالبی جزء صیفی جاتی می‌باشند که طعم و مزه ی بسیار فوق العاده ای دارند و محبوب بسیاری از ایرانیان می‌باشد. البته قابل ذکر است که سودآوری خوبی دارد. کاشت بذر این صیفی جات در اوایل ماه اردیبهشت صورت می‌گیرد.

 

 

 

زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه

 

 

4.کشت سیب زمینی در گلخانه

 

سیب زمینی یک گیاهی سرما دوست می‌باشد و دمای زیاد گرم برای محل کشت آن خوب نیست. بطوریکه این گیاه در دمای شبانه که حدوداً 18 تا 20 درجه می‌باشد رشد خوبی دارد. البته سیب زمینی به سرما و یخبندان بسیار حساس است و پرورش این ماده غذایی در زمستان نیازمند تامین گرمای کافی و مورد نیاز داخل گلخانه می‌باشد. سیب زمینی نیاز به تقویم زمانی ندارد.

 

 

5.کاشت سویا در گلخانه

 

گیاه سویا، معمولاً وقتی که در اردیبهشت ماه کاشته می‌شوند، بیشترین عملکرد را تولید می‌کنند .

زمان مناسب برای برنامه ریزی کاشت سویا، دو تا سه هفته پس از آخرین تاریخ یخبندان است، درست زمانی که گرمای خاک به حدود 60 درجه فارنهایت ( 15.5 درجه سانتیگراد) و دمای هوا نزدیک به 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) می‌رسد.

 

 

بازرگانی تیکا

 

 

6.کشت ذرت در گلخانه

 

ذرت دانه‌ای در محدوده دمایی 23 الی 29 درجه سانتی گراد و رطوبت 55 الی 65 درصد به خوبی رشد می‌کند. بنابراین اگر در محیطی باشد که چنین دمایی ندارد رشد نخواهدکرد. البته بسیاری از استان‌های کشور بهار‌های معتدلی دارند که زمان مناسبی برای شخم زمین و کشت ذرت خواهد بود. 

اما مناطق شمالی و سردسیر مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل که در بیشترمواقع سال آب و هوایی سرد و برفی دارند، برای کشت ذرت نامناسب بوده و گلخانه کمک بسیار مناسبی به این مناطق خواهد بود. 

اگر ذرت در گلخانه کاشته شود نگرانی بابت سرما و گرمای آن وجود ندارد. اما بهتراست که فروردین کاشت شود.

 

 

 

زمان بندی کاشت محصولات کشاورزی در گلخانه

 

 

7.کاشت نخودفرنگی

 

رشد نخودفرنگی بهترین نتیجه را در آب و هوای خنک می‌دهد و در نواحی گرم نخودفرنگی را در پاییز و زمستان و یا اوایل بهار می‌کارند. استفاده از درجه حرارت برای سبز شدن موقعی است که با یخبندان بهاری همزمان نباشد.

بهترین شرایط برای کاشت گیاه، آب و هوای خنک می‌باشد سعی کنید زمانی گیاه را بکارید که برداشت آن با گرم شدن هوا مصادف نباشد زیرا نخود فرنگی از گرمای تابستان گریزان است به دلیل اینکه گرمای هوا سبب رشد سریع بذر و تکمیل زودهنگام دوره رشد گیاه می‌شود در نتیجه محصول سخت و سفت خواهد بود و بازار پسندی آن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

در کاشت گیاه نخود فرنگی به خشک بودن آب و هوا نیز توجه نمایید زیرا این گیاه حساسیت بالایی به خشکی هوا دارد لذا در مناطقی که بارندگی کافی دارد و یا آب کافی در اختیار دارید به کشت آن اقدام نمایید.

کشت نخود فرنگی زمانی انجام می‌شود که حداقل دمای خاک به ۵ درجه سانتی گراد رسیده باشد.

 

 

 

8.کاشت قارچ:

 

بر خلاف دیگر محصولات کشاورزی برای پرورش قارچ نیازی به زمین‌های هکتاری و حاصلخیز وجود ندارد. مثلاً در مقیاس صنعتی با حدود هشت سالن ۱۰۰ متر مربعی سطح زیربنا می‌توان حدود ۲۵۰تن قارچ در سال تولید کرد.

بهترين موقع براي پرورش قارچ بين ماه‌هاي مهر تا آذر است ولي چنانچه امکانات تهويه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محيط محل پرورش وجود داشته باشد مي‌توان قارچ را در ماه‌هاي ديگر سال تعميم داد.

بطور کلي طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آنست و مي‌توان آنرا در محيط تاريک پرورش داد و بجز نور مستقيم آفتاب، هر مقدار نور را تحمل مي‌کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه، بايستي تهويه هوا به خوبي انجام گيرد، درجه هواي محيط پرورش نيز بايد بين 15 – 10 درجه نگهداري شود.

 

 

 

9.کاشت چای

 

چای یک گیاه استوایی است و در آب و هوای گرم و نسبتا مرطوب به خوبی رشد می‌کند. دمای ایده‌آل برای رشد آن حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و دما‌های بالاتر از ۳۵ درجه سانتی گراد و زیر ۱۰ درجه سانتی گراد برای بوته مضر خواهد بود.

هنگام تخم گیری درجه حرارت و آب و هوای نواحی مختلف نقش مهمی را دارد . به عنوان مثال در کشور چین از اوایل دی ماه و در آسام آذر ماه و در سیلان فروردین ماه بهترین زمان تخم گیری است. اما در ایران زمان تخم گیری از پایان مهرماه شروع و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد.

 

 

 

10.کاشت زعفران

 

زمان مناسب کشت زعفران تقریبا از اوایل تیرماه تا اواسط مهر ماه می‌باشد. باید به این نکته نیز توجه داشت که کشت زعفران باید حتما قبل از شروع باران‌های پاییزه صورت گیرد و آب و هوا معتدل باشد. البته بهتر است کشت زعفران درآخرین فرصت و اواخر مهرماه به تاخیر انداخته نشود.

یکی از موارد مورد توجه برای تشخیص زمان مناسب کشت زعفران دمای محیط است. به هنگام کشت زعفران هرچه هوا خنک‌تر باشد بهتر است اما کشت را نباید خیلی به تعویق انداخت و زمان تابستان را از دست داد.